Yavuz Erterman Röportaj

Öncelikle bize biraz kendinizden bahseder misiniz?

İsmim Yavuz Ertarman, 1987 yılında İstanbul’da doğdum. İlkokul ve ortaokulu İstanbul’da tamamladım. Lisans eğitimimi Ankara’da uluslararası ilişkiler üzerine aldıktan sonra yüksek lisansımı Galatasaray Üniversitesi’nde pazarlama üzerine yaptım. Bu süreçte iki senelik yurtdışı tecrübem oldu. İngilizce ve Rusça dillerine hakimim. Bir takım iş tecrübelerinden sonra yedi sene önce Analiz Group bünyesindeki Analiz Boru’da Satış Uzmanı olarak çalışmaya başladım. Son üç yıldır Analiz Group firmalarının genel müdürlüğünü yürütmekteyim.

Genç bir yönetici olmanın avantaj ve dezavantajlarından bahsedebilir misiniz?

22 yaşında çalışma hayatıma başladım. Aslında yaz dönemlerinde mali müşavirlikte çalışmaya lise yıllarında başlamıştım. Üniversite yaz dönemlerinde ise 4 aylık yarı profesyonel stajlar ve mezun olduktan sonra kısa bir dönem dış ticaret pozisyonunda başka bir firmada çalışmamın tecrübeme katkısını aile şirketine adım atınca gördüm. Kurumsal altyapı ve finans bilgimin avantajını zorlu Türkiye şartlarında hep hissettiğimi söyleyebilirim.

Analiz Group’ta satış pozisyonuna başladığımda şirket içerisinde ve dışarıda firma sahibi ünvanımı hissettirmemek için herkesten fazla çalışmaya gayret gösteriyordum. Başladığım günden beri sabah 8’de şirkette en erken ben olurum. Bu bizim için bir aile geleneğidir. Aynı zamanda akşamları yüksek lisans programına devam ediyordum. Yorucu ama keyifli bir süreçti. Kısa sürede şirket büyüklerimin de yardımıyla çok tecrübe edindim ve kendi isteğimden ziyade şirketin ihtiyacı sonucunda Genel Müdür oldum. Şirket içerisindeki süreç böyleydi. Şirket dış çevrelerine döndüğümüzde ise gayet tabi 35 seneyi aşkın süredir sektörde olan aktörlerin karşısına 28 yaşında bir firma yetkilisi oturması her zaman ilginç bir durumdu. Kimseyle bir iletişim problemi yaşamadım, aksine çok başarılı ve saygılı ilişkiler kurarak firma itibarımızı, marka bilinirliğimize üst düzey katkıda bulundum. Bugünlere geldiğimizde ise genç bir yönetici olmanın firmalardaki jenerasyonların değişmeye başlamasıyla daha fazla hissettiğimi söyleyebilirim. Ne yazık ki, binbir türlü zahmetle kurulan ve yürütülen aile şirketlerinin, 2. nesile devredilebilme oranı yaklaşık yüzde 45, 3. nesile yüzde 10’un altında iken 4. nesile devri ise dünya üzerinde bile parmakla gösterilecek kadar az durumdadır. Bu verilere bakıldığında firmamızın kurumsal yapısını koruyarak sürdürülebilir hale getirmek ait olduğum kuruma başlıca borcumdur.

Analiz Group hakkında bilgi verebilir misiniz?

Analiz Group, farklı alanlarda faaliyet gösteren beş firmanın oluşturduğu bir yapı. Dışarıdaki insanların kimisi bizi Analiz Boru olarak tanıyor, kimisi Analiz İklimlendirme olarak biliyor, bazısı iş sağlığı ve güvenliği alanında faaliyet gösteren AKYA firmamızı tanıyor, kimisi de yangın danışmanlığı hizmeti veren Kardan Mühendislik firmamızı biliyor. Ben lokomotif firmamız olan ve ticaret hacmi en büyük firmamız Analiz Boru’da göreve başladım. Bu beş firmamızın her biri birbirinden ayrı, kurumsallık ve profesyonellik çerçevesinde yönetiliyor. Her firmanın kendi koordinatörleri, ekipleri ve muhasebeleri var. Dolayısıyla herkesin aklına, boru satışı üzerine kurulu bir firmanın klima satışı yapması veya iş sağlığı güvenliği alanında çalışmasının nasıl olacağı sorusu gelebilir. Bu beş farklı firmanın beş ayrı yöneticisi var. Onlar kendi idari kadrolarıyla, kendi ekipleriyle firmaları yönetiyorlar. Bünyemizdeki hiçbir firmanın bir diğeriyle muhasebe ilişkisi yoktur. Birbirini tanımayan grup şirketi çalışanlarımız var. Yaptığımız işlere, referanslarımıza bakıldığında, her alanda ne kadar profesyonel çalıştığımız görülebilir. Bahsettiğim, kurumsallığın çoğu zaman karşılaşılan soğuk tarafı değil. Kurumsallığı, ne yaptığını ve ne yapmak istediğini bilen, bu hedefleri doğrultusunda kendisine bir takım yollar belirleyen, ortak hedefleri olan insanlar topluluğu olarak tanımlıyorum. Bizim bir organizasyon şemamız, müşterilerimizi ve müşteri ilişkilerimizi takip eden bir CRM programımız, sattığımız ürünleri takip eden stok yönetim ve teklif programımız var. Aynı zamanda satış sonrası servis için ISO9001 standartlarına uygun bir yapımız mevcut. Kurumsallıkla anlatmaya çalıştığım genel olarak bu organizasyon gücümüz.

Bize biraz ürünlerinizden ve dağıtıcılık anlaşmalarınızdan bahseder misiniz?

Analiz Boru bundan yirmi yıl önce boru tedarikçisi olarak hayatına başladı ama son 10 senedir inşaatların mekanik kısmında, boru gruplarından vana gruplarına, kazan sistemlerinden pompa, hidrofor gruplarına kadar satış yapan bir firmadır. Hakan Plastik ile on yılı aşkın bir zamandır çalışıyoruz. Vana gruplarında Giacomini Unival ile yerden ısıtma grubunda İtalyan markası Comisa’nın dağıtıcısıyız. Pompa gruplarında Etna ve Lowara ile çalışıyoruz. Bunlar dışında da bayilik yaptığımız markalar mevcut. Yangın kısmında yurt dışından ithal ettiğimiz, Türkiye’de uygulanan UL, FM, TSE ve EN standartlarına uygun markalar da mevcut. Unites Tesisat Teknolojileri ile yoğun bir çalışmamız var. Analiz İklimlendirme firmamıza baktığımızda ise Samsung’un partnerlerinden bir tanesiyiz. İklimlendirme tarafında mühendislik hizmeti veriyoruz. Bizim için mühendislik hizmeti, bir projenin çiziminden başlayıp cihaz seçimlerine, montaj hizmetlerine ve satış sonrası hizmetlerine kadar devam eden bir yolculuk. Türkiye genelinde servis hizmetimiz bulunmakta. Bitirdiğimiz projelerde binaların, klimaların yaşam süresi kadar servis hizmeti verebiliyoruz.

Ürünlerinize bakıldığında her alanda tek bir markayla çalıştığınız görülüyor. Bunun nedenini öğrenebilir miyiz?

Aslında bu durum bizi rakiplerimizden farklı kılıyor. Hem tedarikçi hem de müşteri nezdinde bunun avantajını yaşıyoruz. Çalıştığımız şirketlerle bütünleşme sağlandığı için, müşterimiz bizimle çalışırken bir marketten alışveriş yapar gibi hissetmiyor, karşısında kendi markalarında profesyonelleşmiş bir şirket görüyor. Tedarikçilerimizin de Analiz Group’a bakış açısı farklı oluyor. Sadece onların bayrağını temsil ettiğimiz için diğer firmalarla bir farklılaşmamız söz konusu oluyor.

Analiz Group’u rakiplerinden ayıran nedir?

Bahsettiğim tek marka stratejisi hiçbir zaman bırakmak istemediğimiz bir strateji. Rekabetin bu kadar arttığı koşullarda farklılık yaratmak gerekiyor. Her zaman, satışa nasıl katma değer katarız, diye düşünüyoruz. Satış öncesi ve sonrası verdiğimiz hizmetle, satış sırasında müşterilerimize sağladığımız kolaylıkla bunu yapabiliyoruz. Satış öncesi hizmetlerden kastım, mühendislik hizmetleridir. Bizim diğer firmalardan farkımız sattığımız her ürün için mühendislik hizmetlerini de veriyor olmamızdır. Analiz İklimlendirme firmamız, bugün bir villa projesine de olsa çok büyük bir otel projesine de olsa satış yapacağı zaman, o projeyi kendisi alır, çizimini yapar, cihaz seçimini yapar ve müşterisi için çözüm üretir. Hiçbir zaman başka bir firmanın verdiği teklif üzerinden fiyatlandırma yapmayız. Yangın kısmına baktığımızda bir projenin keşfini, çizimini, danışmanlığını yapıp ürün tavsiyesi yapabiliyoruz. Bu gibi farklılıklarımızdan dolayı, doğru ürün seçimi konusundaki çözümlerimizden ötürü, Analiz Group genellikle ilk tercih oluyor. Biz her zaman kendimizi bir satış firması değil, satış mühendisliği firması olarak tanımlıyoruz. Sektördeki diğer paydaşlarımızın da bu yönde uzmanlaşmasını temenni ediyoruz.

Analiz Group’un gelecek planlarından bahseder misiniz?

Her satış firması gibi bizim de ilk hedefimiz ihracat hacmimizi artırmak. Şu an Arjantin, Brezilya, Kolombiya gibi bölgelere ihracat yapıyoruz. Türkiye’nin de yüzünü döndüğü Güney Afrika ülkeleri, Orta Doğu ülkeleri gibi yerlere de ihracat yapmak istiyoruz. Şu anda İstanbul merkezimizden tüm Türkiye’ye hizmet veriyoruz. Ankara’da yeni bir bölge yapılanmasını bu sene kurduk. Önümüzdeki 5 yıllık dönemde İzmir, Adana ve Gaziantep’te de Ankara’da kurmuş olduğumuz yapı gibi bir oluşum kurmayı hedefliyoruz.

Türkiye’de Comisa firmasının tek temsilcisisiniz. Bu firmanın sizi seçmesinde ve sizin onlarla çalışmanızdaki etkenler nelerdir?

Comisa ile 5 seneye yakın bir iş ortaklığımız mevcut. 70 ülkeye ihracatı olan büyük bir firma. Enerji tasarrufu ve konfor bakımından, yerden ısıtmanın yaygınlaşması gerektiğini düşünüyorum. Ürünlerinin kalitesi bakımından çok önemli bir firma olduğu için tercih edilen bir marka. Gerek Almanya gerek Amerika, Avrupa, Japonya pazarında büyük bir iş hacmi kaplaması da bunun bir göstergesi.

Sektörümüzün dünden bugüne değişimi hakkında değerlendirmelerinizi alabilir miyiz?

Son 10 yılda Türkiye’de inşaat üzerine büyük bir eğilim meydana geldi. Çok büyük projelerin olduğu bir on sene geçirdik. Fakat önümüzdeki on sene hem hükümetimizin imar politikasına bakış açısı hem de mevcut ekonomik veriler düşünüldüğünde, çok büyük konut projeleriyle karşılaşacağımızı düşünmüyorum. Daha butik daha kentsel dönüşüm odaklı bir gelecek görüyorum.

Referans proje olarak neleri söyleyebilirsiniz?

Grup şirketine baktığımız zaman tedarikçisi olduğumuz, hizmetini verdiğimiz iki bini aşkın proje bulunmakta. Analiz Boru şirketimiz uzun yıllardan beri birçok ürünle hizmet verdiği için Türkiye’de uğramadığımız yer, tedarikçisi olmadığımız proje yok diyebiliriz. İklimlendirme tarafında da birçok alışveriş merkezi ve otel projesinin tedarikçisiyiz. İş sağlığı ve güvenliği şirketimiz ile  havalimanı projelerinden birçok hastane projesine kadar çok sayıda devlet projesinde yer almaktayız. Danışmanlık tarafımızda mimari, mekanik ve elektrik olarak projelerin yangın standartlarına göre incelenmesini sağlıyoruz. Malzeme seçimi, mimari olarak projenin düzenlenmesi, mekanik ve elektrik olarak projenin gözden geçirilmesi hizmetlerini veriyoruz.

İş sağlığı ve güvenliği şirketinizin yapısından biraz bahseder misiniz?

Akya İş Sağlığı ve Güvenliği firmamız altı senedir aktif bir firma. Son yıllarda yaşanan birçok iş kazasından sonra hükümetimiz bu konu üzerindeki çalışmalarını artırdı. Biz de Çalışma Bakanlığı’ndan yetki alarak altı senedir çalışmalarımızı proje odaklı sürdürüyoruz. Daha önce de bahsettiğim gibi devlet destekli ve özel birçok projede baştan sona iş sağlığı ve güvenliği hizmeti veriyoruz. Firmamız Yıldız Teknik Üniversitesi Teknopark’ın içinde. Yıldız Teknik Üniversitesi ile beraber yürüttüğümüz iki tane yazılım projemiz var. Bu projelerimizi Bilim ve Sanayi Bakanlığı’nın desteğiyle sektörümüze kazandırmaya çalışıyoruz.

 

Yeni yeriniz olan Başakşehir ofisinizden bahsedebilir misiniz?

Burası 4 bin metrekarelik, tamamı kapalı alan olan bir tesis. 5 yüz metrekaresi yönetim ofisi, geriye kalanında ürün stoku yapıyoruz. Başakşehir bölgesi İstanbul’un en çok gelişmekte olan bölgesi. Hem Anadolu Yakası’na hem de şehir dışına ulaşım açısından lojistik üssü olarak geçmekte. Biz de bu yüzden burayı tercih ettik.

2018 yılı değerlendirmenizi ve 2019 yılından beklentilerinizi öğrenebilir miyiz?

Son 3 veya 4 senedir, bir sonraki senenin çok zor geçeceği yönünde bir izlenim oluşuyor. Geçen senenin sonunda bütçe hedeflerimizi yaparken, yüzde 14 oranında büyüme hedefledik. Şu anda bu hedefimizin üzerine çıkmış bulunmaktayız. 2018 gerçekten zor bir seneydi. Bu yüzden hedefimizin üzerine çıkmaktan mutluyuz. 2019 yılı için, pazarın büyümeyeceğini gözlemlediğimizden dolayı şirketimizin büyümesi için elimizden gelen bütün çalışmaları yapacağımızı söyleyebilirim. Gelecek sene de şirketimizi güvenli ve istikrarlı bir şekilde büyütmek bizim başlıca hedefimiz olacaktır.

Firmanızın gelişim sürecini ve geldiğiniz noktayı değerlendirebilir misiniz?

İklimlendirme sektörü üzerinden değerlendirecek olursam, Türkiye’de hane başına klima kullanımının diğer ülkelere kıyasla çok düşük olduğunu gözlemleyebiliyoruz. Bu yüzden iklimlendirme sektörü büyüme grafiğinin artma eğilimi gösterdiğini söyleyebilirim. Konutların ısıtma ve soğutmasında her zaman klima kullanımının gerekliliğini savunuyorum. Türkiye’de evlerde klima kullanımının desteklenmesini diliyorum.

Bize zaman ayırdığınız için teşekkür ederiz. Son olarak sektörümüz için söylemek istediğiniz bir şey var mı?

Öncelikle ben de bu röportaj için ve sektörümüzdeki insanların sesini duyurmasını sağladığınız için DEKO Medya ailesine teşekkür ederim. Biz Analiz Group ailesi olarak, gerek ürünlerimizle gerek hizmetlerimizle çağı yakalamaya ve aşmaya çalışan, bu yönde hizmet vermek isteyen bir firmayız. Şu an bunu başardığımıza inanıyoruz. Tabii ki başarılarımızla yetinmeyip daha ilerisine gitme hedefimiz için çalışmaya devam ediyoruz.

Benzer İçerikler

Yorum Ekle