“İklimSA sektörün oyun kurucuları arasında ve en önlerde yer alan markası olarak istikrarlı bir şekilde büyümesini sürdürüyor”

İklimSA İş Birimi Direktörü Sn. Tansu ÖZTORUN ile okurlarımız için yaptığımız söyleşiyi sunuyoruz.

  • Öncelikle bize kendinizden bahseder misiniz?

1968 İstanbul doğumluyum. İstanbul Teknik Üniversitesi Makina Mühendisliğinden 1991 yılında mezun oldum. Kısa bir süre İngiltere deneyimim ardından askerliğimin hemen öncesinde Makina Mühendisliği üzerine yüksek lisansımı ve aynı zamanda İstanbul Üniversitesi İşletme İktisadi Enstitüsünde de Uluslararası İşletme eğitimlerini tamamladım.

İşletme eğitimi özellikle Mühendisliğimin üzerine organizasyonların üretim dışındaki Pazarlama, Finans, İnsan Kaynakları alanları ile ilgili bakış açımı oldukça zenginleştirdi. Bu sırada da haftada 3 gün olmak üzere çalışma hayatına başlamıştım.

 

Yüksek lisans programımın bitmesi üzerine Askerlik görevimi tamamladım. Askerden döndükten hemen sonra ilk kurumsal iş yaşantıma Koç grubunda çalışarak başlamış oldum. Koç grubundaki 3 yıllık bir deneyimim sonrasında, 1997 yılı ile Sabancı grubunda ToyotaSA da Pazarlama, Eğitim, Satış, Bayi ağı geliştirme olmak üzere çok farklı departmanlarda yönetici olarak çalışma fırsatı yakaladım. ToyotaSA’da 11 yıl iki farklı Türk ve Japon kültürün olduğu çalışma ortamını yaşamış olmam önemli deneyim ve tecrübe kazanımlarıma neden oldu. 2008 yılında bir Amerikan fon şirketine ait olan Operasyonel Kiralama sektöründe Satış ve Pazarlama Direktörü olarak 3 yıl çalıştım. Akabinde 3 yıl   gıda sektöründe kendi şirketimi yönettim. Bu sırada da tüm profesyonel yaşantımın üzerine bire bir işin sahibi olarak iş kurmanın, iş geliştirmenin ve 30 kişiyi ulaşan personel yönetiminin birinci dereceden sorumlusu olarak çok önemli bir tecrübeyi yaşama fırsatım oldu. Bununla beraber küçük işletmelerden birkaçına iş yönetimi konusunda yönetim danışmanlığı yaptım. Ailemin de talebi doğrultusunda şirket hissemi satarak tekrar profesyonel hayata Renault Türkiye’nin Yetkili Satıcısında Genel Müdürlük göreviyle dönüş yaptım. Buradaki çalışma sürem uzun yıllarımı verdiğim ve içinde bulunmaktan her zaman gurur duyduğum   Sabancı grubundan gelen teklif ile sadece 3 ay sürdü. 2014 yılının Mart ayında Teknosa İcra Kurulunda yer alarak, İş Birimi Direktörü olarak İklimSA’nın başına geçtim.

  • Bu mesleği seçmenizdeki en büyük etken nedir?

Buraya geçişim ToyotaSA zamanında farklı yönetim kademelerindeki görevlerim ve Sabancı Holding’in yetenek yönetimi kapsamında gerçekleştirdiği özel programlarına dahil edilmiş olmam sebebiyle geçmişte oluşan müspet intibalar ve kurulan kuvvetli iletişimler sayesinde oldu. Esasen bu görevin bana teklif edildiği an itibariyle İklimSA’nın mevcut gücünü daha da yukarılara çıkarma, potansiyellerinden daha fazla faydalanma yönünde Sabancı Holding’in İklimSA’nın ürün gamından, stok yönetimine, insan kaynakları, pazarlama, reklam faaliyetlerine ve bunların bir operasyonel çıktısı olan finansal gelişime yönelik kuvvetli beklentileri önemli bir rekabet olarak karşımda duruyordu. Açıkçası farklı sektörlerdeki deneyim ve yetkinliklerimi arttırma isteğim ile geliştirilmesi gereken iş süreçleri ile bir şirketi daha ileriye götüme konusundaki rekabet iç güdüm farklı bir sektör olan iklimlendirme sektöründe olmam için bana çok cazip göründü. Bugün dönüp bakınca bu görevin bana teklif edildiği güne kadarki farklı sektör ve görev bazındaki deneyimlerimin beni bu göreve çok iyi hazırlamış olduğunu da görebiliyorum. Nitekim görev aldığım 2014 yılından bugüne reorganize olmuş ekip arkadaşlarımla İklimSA 3 yıldır arka arkaya zamanın en yüksek ciro rekorlarını kırmış, pazar payını arttırmış ve cirosal bazda 2 kat büyümüş durumda.

  • Kuruluş hikâyenizden bahseder misiniz?

İklimSA temellerini TemSA zamanında Mitsubishi Heavy ve Sharp klima markaları ile atmıştır. Esasen iklimlendirme sektöründe 30 yılı aşkın süredir faaliyet gösteren ve Sabancı Holding deneyimiyle müşterilerine aynı çatı altında dünyanın önde gelen markalarını seçkin merkezlerinde sunan İklimSA, Türkiye’nin ilklerinden ve en önemli kurumsal klima dağıtım ağıdır. Zaman içinde gelişerek büyüyen ve 2005 yılında İklimSA markası ile Teknosa bünyesinde iklimlendirme sektöründe faaliyet gösteren ve bugün 5 Bölge Müdürlüğü bünyesinde 220 bayi, 230 servis grubu ile toplamda 450 noktada, 77 ilde “Türkiye’nin İklimlendirme Merkezi” olarak müşterileri ile buluşan, sektörün önemli bir markasıdır.

  • Firmanızın üretim sahaları ve ürünlerinin mevcut durumu hakkında bilgiler verebilir misiniz?

İklimSA olarak müşterilerimize iklimlendirme pazarının 800M $’ı bulan 4 ana büyük grubunda hizmet veriyoruz. Toplam Pazar büyüklüğü ise 1B $. Bizim bulunduğumuz pazarda RAC (duvar tipi split klima), Multi klima, PAC (Profesyonel seri klima) ve VRF (değişken debili, çoklu sistemler) sistemleri ile faaliyet gösteriyoruz. Perakende, KOBİ ve Büyük Müşteriler olmak üzere tüm müşteri profiline hitap eden ürün gamına sahibiz. Özellikle son birkaç yıldır en önemli zincir marketlerinin ilk 5 firmasının aynı anda tedariğini yapan tek firmayız, devlet kurumları, hastaneler, oteller, eğitim kurumları, villalar ve rezidanslarda İklimSA ürünlerinin çok ciddi artan bir pazar payı var.

 

  • Müşterilerinize sunduğunuz hizmetler nelerdir?

Müşteri memnuniyeti en önemli sürecimiz. Müşterinin verdiği paranın karşılığını alması, ihtiyaç ve beklentileri doğrultusunda doğru ürünlerle buluşturmayı çok önemsiyoruz. Aldığımız geri bildirimleri hassasiyetle değerlendirme gayreti içindeyiz. Bugün enerji seviyesi en yüksek,  fiyat -fayda denklemi içinde en iyi satın alma keyfini yaşayacağı ve kullanırken de ürününden memnuniyet duyacağı bir kampanya ile müşterilerimizi buluşturduk. Soğutmada A++, ısıtmada A+++ enerji verimliliğine sahip Sigma ürünlerimizi 1.699TL den başlayan en ekonomik fiyatlarla  müşterilerimize sunuyoruz. Ayrıca klima kurulumunda kullanılan bakır borudan, elektrik bağlantı kablosuna kadarki montaj setindeki malzemelerinin standardı en üst düzeydedir. Bu sayede malzemeden kaynaklı müşteri için oluşabilecek bir takım gizli riskler bertaraf edilmiştir. Montaj seti uygulaması Sabancı Holding’in bünyesindeki tüm şirketlerinin katıldığı verimlik proje kategorisindeki özel ödülü almıştır.

  • Bundan sonraki süreçte sektörde ne gibi işlere imza atmayı hedefliyorsunuz? Network

Son 3 yıl içinde japon markamız Mitsubishi Heavy’nin dışında ürün gamımızı kendi markalarımız ile de oldukça geliştirdik. Ekonomik klima pazarına RAC ve PAC serilerinde sunduğumuz Sigma markamızın gerek soğutma ve gerekse ısıtmadaki yüksek performansı ve ürün kalitesi müşterilerimiz tarafından çok büyük beğeni aldı. Bu doğrultuda bayi ve servis ağımızdan da destek gören Sigma markamız, her yıl yaklaşık %100’e yakın büyüyen pazar paylarına ulaştı. Yakın dönem için de Sigma markamız ile ısı pompası ve multi klima ürün grubundaki çeşitliğimizi güçlendirmek için çalışmalarımızı sürdürüyoruz.

 

Ayrıca TeknoSA’nın elektronik sektöründeki liderliği ile sahip olduğu iş tecrübesini bayi grubunda birleştirebilecek farklı iş modelleri üzerine çalışmalarımız devam etmektedir. Bunun dışında da 2019 yılında başlayabileceğini ön gördüğümüz ve sektörümüz için yeni sayılabilecek diğer farklı bir iş modeli için de planlarımız mevcut. Yaratıcı ve katma değerli iş modelleri yaratma, heyecan verici yeni vizyonlar oluşturma konusunda bizleri cesaretlendiren Sabancı grubumuzun ve yöneticilerimizin verdiği desteklerle beş yıllık iş planlarımızda mevcut konumumuzu 3 kat büyütmek için inanç ve şevk içinde ekip olarak çalışmalarımız son hızıyla devam etmektedir.

 

  • Faaliyet gösterdiğiniz alanlarda dünden bugüne olan değişiklikleri nasıl değerlendirirsiniz?

 

Yerli ve yabancı birçok şirketin faaliyet gösterdiği iklimlendirme sektöründe Küresel ısınmanın olumsuz etkilerinin artması ve bu konuda önlemlerin alınması amacıyla 2013 yılında Avrupa’da 2014 yılında da Türkiye’de geçerli hale gelen ve Türkiye’de kapasitesi 12 kW’dan küçük olan klimalar için minimum enerji verimliliği gereklilikleri yeniden düzenlendi. Bunun bir sonucu olarak yeni enerji etiketinin zorunlu kıldığı minimum verimlilik gerekliliklerini karşılamayan “on/off” olarak isimlendirilen eski klimalar CE işaretini alamamakta ve bu ürünler Türkiye’nin de dahil olduğu Avrupa pazarında üretilememekte veya ithal edilememektedir. Artık rakiplerimizin de stoklarında kalmadığını tahmin ettiğimiz on/off klimaların yerini sezonsal verimliliğe uyan enerji verimliliği yüksek inverter cihazlar aldı.

Bu durum, teknolojisi, dolayısıyla birim maliyetleri daha yüksek klimaların pazara sunulması anlamına geliyor. Bu sebeple, İklimlendirme, Soğutma Klima İmalatçıları Derneği’nin (İSKİD) raporunda, 2013 yılında 1,1 milyon adete ulaşan ve ağırlıkla evlerimizde kullandığımız RAC pazarındaki satışlar, 2015 yılında 670 bin adetlere geriledi. Ancak 2016 yılı yazının hava sıcaklığının 2015 yılına göre daha yüksek olması, RAC toplam pazarını 2016 yılı sonu için yaklaşık 800 bin adetlere çıkarttığını görüyoruz.

 

Klima sektöründe müşteri davranış ve alışkanlıklarının hızla değiştiğini görebiliyoruz. Günümüzde klimalı ortamın, yaşam kalitemizi arttırmasından dolayı, otel, işyeri, hastane, kamusal alanlar ve evler için klimanın bir lüks yerine ihtiyaç haline gelmesi, ömrünü tamamlayan, verimi düşük klimaların değiştirilmesi, ivmelenen inşaat sektöründe klimanın satılan gayrimenkule değer katan bir özellik olarak öne çıkması, kişi başına milli hasılatın artması ve  soğutma ihtiyacı yanında klimaların özellikle sonbahar ve ilkbahar gibi geçiş sezonlarında ısıtmada da ucuz ısınma ihtiyacına cevap vermesinin satışları, pazar adetlerini olumlu yönde etkileyen diğer parametreler olduğunu görüyoruz.

 

Günümüzde internet yaygınlığı, akıllı telefonların hayatımıza girmesi objelerin birbirleriyle ve çevreleriyle iletişimini sağlayarak günlük hayata entegre edilmesi vizyonunu; IOT’i doğurdu. Sonuç olarak buzdolabı, fırın ve diğer nesnelerin birbiriyle haberleşmesini sağlayacak akıllı evlerin daha yaygın konuşulmaya başlanmasıyla birlikte günlük yaşamımızı daha kolay planlıyor ve kontrol ediyor olacağız. Bu trend klimalarda da kendini gösteriyor olacak. Kullanıcılar uzaktan kontrol sistemleriyle klimalarını uzaktan açıp kapatabiliyor, programlayabiliyor ve enerji tüketimini görüntüleyerek enerji tasarrufu yapabiliyor olacaklar. Günümüzde şu an yaygın alan bulmamakla birlikte yakın gelecek içinde bu taleplerin genele yayılacağı ve klimaların da bu ihtiyaçlara cevap verecek şekilde yaygınlaşacağı kaçınılmaz bir süreç olarak karşımıza çıkacak.

  • Hem bütçesel hem de büyüme hedefi olarak 2017’den beklentileriniz nelerdir?

2017 yılı haziran ayına kadar ki süreçte mevsimsel sıcaklıkların beklenilen düzeylerde olmaması, sektör için yaz sezonuna yönelik henüz ciddi bir hareketlendirmenin getirmediğini gözlemliyoruz. Buna karşın önümüzdeki günlerde artan sıcaklıkların tesiriyle pazarın adetsel olarak büyüme göstereceğini ve 2017 yılı RAC pazarının 2016 yılının yüzde 5 civarı üzerinde olacağını tahmin ediyoruz. İklimSA olarak ise büyüme tahminimizin %30 olacağı ve pazar payımızı bu sene de rekor ciro ve adetle arttıracağımız yönünde.

  • Son olarak firmanızın gelişim sürecini ve geldiğiniz noktayı nasıl değerlendiriyorsunuz?

2016’da kendi markamız olan Sigma’da ekonomik fiyatlı ürünlerin satıldığı pazardaki payımız son üç yılda 8 kat artarken, satışlarımız da adet bazında yüzde 268 büyüdü. Otuz yıldan fazla süredir işbirliğimiz olan Mitsubishi Heavy Industries ve Sigma ile son üç yılda toplam duvar tipi klima pazar payımızı 3 katına çıkarmayı başardık. 2016’da net ciromuzu 2015’e kıyasla yüzde 39 yükselttik. 2017 sonunda ise göreve başladığımım 2014 yılına göre toplam net ciromuzu asgari de 2 katına büyütmüş olacağız. Sağlıklı bayi ve servis ağı ile büyümek, doğru iş ortaklarına yatırım yapmak konusunda seçici davranmak önceliklerimiz arasında yer alıyor. Sonuç olarak bugün geldiğimiz noktada İklimSA sektörün oyun kurucuları arasında ve en önlerde yer alan markası olarak istikrarlı bir şekilde büyümesini sürdürüyor.

 

Bu slayt gösterisi için JavaScript gerekir.

Benzer İçerikler

Yazar hakkında

Yorum Ekle